“Het kleine lelijke eendje”

Geplaatst op 7 juli 2023

Op zaterdagmiddag 7 oktober 13.00 uur wordt het sprookje ‘Het kleine lelijke eendje’ in de Grote Kerk van Maassluis uitgevoerd.

Het is inmiddels een traditie aan het worden om een muzikaal sprookje met orgelspel en vertelling, op de Furieade uit te voeren.
Het sprookje “Het kleine lelijke eendje” wordt levendig verteld door de muziekdocent Peter Beijersbergen en de muziek wordt door Petra Veenswijk op het monumentale Garrels-orgel ten gehore gebracht.
Verschillende registers van het orgel beelden de figuren van het sprookje uit. Ieder personage in het verhaal heeft een eigen klankvoorstelling, men hoort vogels met de fluiten van het orgel, de havik met de dulciaan, de zon met de strijkers etc.
Beelden van het sprookje worden geprojecteerd op een groot beeldscherm. Het is een leuke manier om kinderen (van 8 tot 88 jaar) op een toegankelijke manier met klassieke muziek kennis te laten maken.
De muziekdocent Peter Beijersbergen (die het sprookje uit het Duits heeft vertaald) is een verteller pur sang die op cabareteske manier iedereen weet te boeien.
Organist Petra Veenswijk zal het Garrels-orgel in al zijn facetten laten horen. Het concert wordt gesponsord door de Govert van Wijnstichting.
Het concert duurt ca. 45 minuten. De toegang is vrij.