Gevelsteen De Goude leeuw gerestaureerd en herplaatst

Geplaatst op 6 oktober 2019

Herberg De Goude Leeuw bevond zich in 1609 (dus al voor de verzelfstandiging van Maassluis) aan de Noordvliet tegenover de Wagenbrug, waar nu de zaak Ms. Paul is. Joost van Steelant was de waard van de herberg. Daar prijkte een opvallende gevelsteen van een springende leeuw in reliëf en in goudkleur op een blauwe achtergrond. Die opvallende steen was handig om de herberg te kunnen vinden, want huisnummers waren er niet.

Rond 1960 is het pand van De Goude Leeuw afgebroken. De gevelsteen is toen gered en opgeslagen. Nu is, dankzij de Historische Vereniging Maassluis en met steun van o.a. de Govert van Wijnstichting, de steen gerestaureerd, opnieuw ingekleurd en herplaatst aan de Veerstraat, vlakbij de oorspronkelijke herberg. Op 28 september was de onthulling. Klik hier meer informatie